Hvor vigtigt er dit linkedin profilbillede, egentligt?

Professionelt profilfoto

De fleste vil nok mene et godt profilbillede på Linkedin er ret relevant.

Så langt så godt, men hvad så hvis man gerne vil vide hvad et virkelig godt billede til Linkedin er?

Når jeg kigger ned igennem mit feed, får jeg ikke noget entydigt svar, for udvalget af profilbilleder er temmelig forskellige, i både type og kvalitet. Og hvis du tjekker dit feed, ser du sikkert lige som mig, alt fra professionelle profilfotos, telefon selfies, helfigur billeder, fotos hvor ansigtet er sekundært osv.

Jo, men er det ikke fint nok – bare der er et billede på?

Det er helt sikkert bedre med et billede du har ved hånden, end slet ikke noget billede.

Sagen er bare den, at det første vores hjerne gør, når man besøger en linkedin profil, er at ”aflæse” de visuelle elementer. Dvs. dit profilfoto og coverbillede, og omsætte det til et førstehåndsindtryk.

Og det er her den måske glipper for mange, nemlig hvor vigtigt førstehåndsindtrykket er når man præsenterer sig online.

Og førstehåndsindtrykket er jo temmelig vigtigt, når du gerne vil i kontakt med den næste headhunter, den næste potentielle nye arbejdsgiver, det næste kundelead, eller den næste potentielle samarbejdspartner.

Med andre ord, faktum er at du påvirker andre personers opfattelse af dig, med det profilbillede du vælger til Linkedin. Derfor er dit profilfoto vigtigt og derfor skal du vælge et profilfoto af høj kvalitet.

Men hvad er så et godt profilfoto af høj kvalitet?

Det får du mit input til herunder, og så kan du jo selv vurdere, om det måske er tid til at få lagt et nyt profilfoto på din Linkedin profil.

Hvad er det perfekte profilfoto til Linkedin ?

Dit profilfoto er vigtigt, men kan vi tale om det perfekte profilfoto?

Der er selvfølgelig ikke kun én måde et rigtig godt profilfoto kan se ud på, men der er nogle tommelfingerregler for et profilfoto, som vil passe perfekt til langt de fleste personlige profiler.

Et godt profilfoto, viser dit ansigt tydeligt, og ligner dig som du ser ud i når man møder dig personligt.

Et perfekt profilfoto lader både din personlighed skinne igennem, og matcher fortællingen i din profiltekst.

Eksempel:

> Er du topleder i en technologisk virksomhed er det ikke sikkert en selfie med natur som baggrund gavner førstehåndsindtrykket af hvem du er og hvad du står for.

> Eller, er du spirituel coach der hjælper kvinder med at kvitte janteloven, så er det ikke sikkert at et profilfoto i skjorte, på grå baggrund, styrker dit image og dermed dit personlige brand.

De elementer der er med til at forme udtrykket i det perfekte profilfoto, er eks.

  • Hvilket tøj du har på
  • Hvordan baggrunden ser ud
  • Hvordan det er belyst og dermed hvilken stemning billedet efterlader
  • Hvordan dit udtryk er, og dermed hvad du fortæller om din personlighed og din autencitet.

Alt sammen elementer mange ikke bruger meget krudt på at overveje, når de beslutter hvorfor et profilfoto der ryger op på Linkedin.

Jeg håber jeg har gjort det tydeligt, at et rigtig godt profilfoto er mere end et foto i en rimelig opløsning.

Konklusionen på hvad der gør et profilfoto perfekt til lige præcis dit linkedin profilfoto, afhænger af din professionelle profil og hvilket signal du vil sende om dit personlige brand.

Når det så er sagt, så vil rigtig mange nå i mål med et super godt profilfoto, ud fra nogle helt enkle principper for et professionelt profilfoto.

Mere om dem et i et afsnit længere nede. For først er det en god ide lige at vurdere det profilfoto du allerede bruger, inden du overvejer som du skal have et nyt.

Profilbillede til CV og Linkedin
Profilbillede til CV og Linkedin
Profilbillede til CV og Linkedin

7 tjek-spørgsmål til at vurdere dit nuværende profilfoto og om det er tid til en udskiftning.

Et godt profilfoto kan se ud på ret mange forskellige måder, det vigtige er at det understøtter dit personlige brand eller den faglige profil du har på Linkedin

Helt grundlæggende kan langt de fleste komme i mål med et rigtig godt profilfoto, der efterlader et godt og troværdigt førstehåndsindtryk, med fokus på nogle enkelte elementer.

Her får du mine 7 tjek-spørgsmål, som kan give dig et hint, om dit profilfoto måske trænger til at blive fornyet:

1. Ser du imødekommende ud?
2. passer udtrykket til din professionelle profil?
3. Ser du ud på dit billede, som du gør hvis man møder dig? (på du må gerne ligne den bedste version af dig selv på dit foto :o) )
4. Kan man se dit ansigt tydeligt (eller fylder det mindst i billedets helhed?
5. Er baggrunden ”rolig” uden elementer der tager fokus fra dit ansigt?
6. Kigger du ud på beskueren? (som udgangspunkt er øjenkontakt vigtig for et førstehåndsindtryk)
7. Er der godt lys på dit ansigt (så man virkelig kan se dig)?

Kan du svare ja til alle 7 er du helt sikkert good to go med det billede du bruger nu.

Hvis ikke, skal du måske overveje om det er tid til at få det opdateret.

Herunder får du mit bud på hvordan du sikre dig et godt resultat, når du skal have fornyet dit profilfoto

Grundopskriften på et godt profilfoto af høj kvalitet, til din LinkedIn Profil

Her får du en opskrift der for de fleste, vil være en god garanti for et godt og professionelt profil foto til din LinkedIn profil der vil hjælpe dig med at efterlade et godt førstehåndsindtryk.

1. Lad dit ansigt fylde mest i billedet. Når man kan se dit ansigt og dine øjne, giver du andre det bedste indtryk af hvem du er. Så brug et profilfoto der er beskåret fra bryst og gerne endnu tættere til ansigtet.

2. Vælg dit tøj med omtanke. Din påklædning skal repræsentere dig som du går klædt i dit professionelle virke og som fortæller om hvem du er.

3. Minimalistisk baggrund. Med en enkel baggrund, sætter du fokus dit ansigt, dine øjne og dermed din person.

4. Vælg det rigtige udtryk. Dit udtryk skal være både autentisk, afslappet og samtidig præsentere dig professionelt. Og vælg dit udtryk efter hvad du gerne vil fortælle om din personlighed, overfor din målgruppe.

5. Se ud som du gør, når man møder dig. Hvis du altid har opsat hår eller altid er nybarberet, skal du også se sådan ud på dit profilfoto.

6. Brug en professionel fotograf. Så er du sikker på at du får et profilfoto hvor alle elementer harmonere og at du får et foto med et udtryk der er i tråd med hvordan du ønsker andre skal opleve dig.

Tag en snak med din fotograf om hvad du gerne vil sende ud om din personlighed, og hvordan du gerne vil opfattes.

Der er ikke kun ’en rigtig måde at se ud på, for at se både imødekommende og professionel ud overfor sin målgruppe, men hvordan dit profilfoto ser ud, fortæller rigtig meget om hvem du er.

Fællesnævneren for alle uanset faglige profil og formål er, at du på dit profilbillede virker imødekommende og skaber tillid omkring din person og faglige profil. Og kender du til værktøjet Emotionelle Kundetyper®, vil det være forskelligt.

Portrætfoto ved Portrætfotograf Jette Schrum
Web__MG_9007
Web_Color_Sven-Bak-Jensen0062
Web_crop_3564_1

Ingen regler uden undtagelse

Der er altid regler der kan brydes når vi taler om at lave et perfekt profilfoto, fordi det giver mening og fordi det styrker dit personlige brand. Bruger du en professionel fotograf til dit næste profilfoto, vil i finde frem til det perfekte setup til præcis dit behov.

Eksempler:

• En enkel/ren baggrund skaber fokus på dit ansigt, men modsat kan en baggrund fra miljø, være med til at forstærke dit image eller dit personlige brand.

• Øjenkontakt er i langt de fleste tilfælde meget væsentlig, men i enkelte tilfælde kan et profilfoto uden øjenkontakt forstærke budskabet om dit personlige brand

• Vælg helt sikkert et udtryk i dit profilfoto, som sender det signal som du ønsker at blive opfattet med, men samtidig er det virkelig vigtigt at det er i tråd med dit autentiske jeg. Hvis du er en sprudlende latterbombe vil det give grus i maskineriet hvis du på dit profilfoto udgiver dig for at være hårdkogt beslutningstager (hvis du egentlig ikke er sådan i virkeligheden)

Har du brug for hjælp til et nyt profilfoto?

På udvalgte datoer tilbyder jeg kortere sessioner som er målrettet fotografering af profilfotos til CV, Linkedin osv. Du kan finde mere information på siden her >>